=""

O iniciativě

Už rok nežijeme normální život. Bytí v provizoriu bez jasného konce se podepisuje na psychickém zdraví celé naší populace - dětí i dospělých. Pokud se cítíte vyčerpaně a přepadají vás smutky či deprese, je to v pořádku. Cítit se “divně” je adekvátní reakce na nestandardní dobu, ve které se momentálně všichni nacházíme.

I když se situace jeví jako bezvýchodná, nejsme bezmocní. Existují zdánlivé maličkosti, které můžeme dělat sami pro sebe - a pokud máme energii - i pro své okolí. Záleží jen na každém z nás, co ho pozitivně nabíjí a kolik toho zmůže.

Centrum LOCIKA, Český institut biosyntézy a Sociální klinika vytvořily tuto iniciativu s cílem upozornit na psychické dopady covidového provizoria a povzbudit veřejnost k péči o sebe sama a své okolí. Kromě šesti “bodů proti bezmoci,” které vycházejí ze zkušenosti z psychoterapie a s fungováním v zátěžovém prostředí, přináší nápady, co dělat nejen pro sebe, ale také pro své okolí. Protože prožitek toho, že můžeme udělat něco pro druhé, pozitivně proměňuje vnímání bezvýchodné situace.

Inspirujte se, a pokud budete mít chuť a energii, můžete se aktivně zapojit. Rádi bychom na těchto stránkách vytvořili místo, kde si vzájemně můžeme pomáhat právě tím, že budeme o věcech, které pomáhají proti bezmoci, dávat vědět ostatním.

Pošlete nám to, co děláte pro sebe nebo pro své okolí a co vás pozitivně nabíjí. Vaše tipy zde rádi uveřejníme, aby tak povzbudily ostatní.

Nepřinášíme univerzální recepty na to, jak se cítit lépe, ale jsme si jistí, že společně toho zMůžeme víc, než si myslíme.

Body proti bezmoci

Sestavili jsme šest bodů, zdánlivých drobností, které může každý z nás okamžitě aplikovat a pomoci si tak proti bezmoci a hrozící apatii. Kladou důraz na ověřené věci - lidskou vřelost, kontakt a sounáležitost.

=""

Žijeme v situaci dlouhodobého a konstantního stresu. To znamená, že se s ním, ať vědomě či mimoděk, musíme stále vyrovnávat. Jak pěstovat odolnost podle uznávané novozélandské psycholožky Dr. Lucy Hone?

Počítejte s těžkostmi - patří k životu
Vědomí, že složité okamžiky jsou součástí lidské existence, a bytí na tomto světě je základní podmínkou k tomu, abychom mohli dobře žít a dělat dobré věci. Odolní lidé neřeší, proč se těžké věci dějí zrovna jim. Pokud se ve vnějším světě objeví známka diskomfortu, podstatné je v klidu se podívat dovnitř a identifikovat s čím a proti čemu bojuji. Pravé bojiště je totiž uvnitř. Rozpoznat, co mě trápí a štve, je prvním krokem ke zvládnutí situace.

Pečlivě si vybírejte, na co zaměříte svou pozornost
Není dobré plýtvat pozorností. Důležité je zaměřit se jen na to, co je možné reálně změnit, co je dobré a co funguje. Nikdy totiž není špatně úplně všechno... Najděte věci, za které jste vděčni, zaměřte pozornost na to, co přispívá k vašemu vnitřnímu klidu. Jednou z dobrých možností jsou postupy z biosyntézy, meditace atd. To, co není možné ze své pozice změnit, je potřeba přijmout nebo ještě lépe - nevěnovat tomu pozornost.

Věnujte energii jen věcem, které za to stojí
Lidstvo se epizodicky dostává do těžkých situací. Každá taková situace nám ale dává více příležitostí poznat sebe sama a to, co nám prospívá. Nejsme rušeni vnějšími možnostmi, a tak si můžeme vědomě klást otázku: Kdo jsem já? Co je pro mě smysluplné? Co mě nabíjí? To nás může hodně naučit o tom, jak funguje naše tělo, odhalit naše citlivá místa. Pak můžeme lépe hledat možnosti pro změnu.

=""

Podle vojenského psychologa Daniela Štrobla je potřeba se na krizi adaptovat a zároveň neztratit kontakt s normalitou. Vhodnou formou může být vytvoření rituálů - jednoduchých činností, které nám pomohou ohraničit krizový stav. Pro zdravotníky nebo vojáky to je rituál nošení uniformy. Pokud ji mají na sobě, jsou myslí a činy zdravotníky/vojáky a dělají práci, která odpovídá jejich profesi. S civilními šaty se opět vracejí do “normálního” světa, ke své rodině či zájmům.

Jednoduché rituály a činnosti spojené se současnou krizí si může do svého každodenního života zavést každý. Každý z nás se například jinak chová, obléká a stravuje během dovolené a jinak v průběhu roku. Vánoce pro většinu z nás končí tím, když odstrojíme stromeček. Právě tyto jednoduché, opakované a mnohdy intuitivní činnosti nám dávají povědomí o řádu a hranicích. Jak na to?

Vytvořte si viditelnou připomínku “nestandardního stavu” - rituál
Může to být cokoliv - nechat si narůst plnovous, zapálit svíčku, zasadit na balkoně borovici a pečovat o její růst, navlékání korálků za každý den. Důležité je, že nám zvolený rituál pomůže ohraničit začátek a konec nestandardního stavu a bude nám připomínat, že normální období opět přijde.

Rituál bude souviset jen se situací krize, ukončíte ho, jakmile situace pomine
Zaveďte si rituál jako zhmotnění současného stavu. Ukončíte ho v momentě, kdy se situace vrátí do přijatelného stavu - plnovous oholíte, svíčku schováte, borovici zasadíte do lesa, zůstane vám šňůra korálků. Období adaptace je nutné ukončit, v opačném případě hrozí nástup problémů jako jsou úzkosti, fobie či nespavost.

=""

Není pochyb o tom, že díky pořádnému objetí se cítíme lépe. Četné studie ukázaly, že objímání je důležité pro náš imunitní systém, zdraví, srdce a celkovou pohodu. Proč je důležité nezapomínat objímat své blízké?

Objímání posiluje imunitní systém
Několik objetí denně zvyšuje odolnost proti virové infekci horních cest dýchacích až o 32 %, jak zjistil tým Dr. Sheldona Cohena z University v Pittsburghu již v roce 2016.

Objímání podporuje emocionální pohodu
Nesexuální fyzický dotek, jako je objímání, je prostředkem k vyjádření empatie, péče a ujištění. Toto jednoduché vyjádření náklonnosti a starosti o druhého významně chrání proti patogenním účinkům stresu.

Objímání zvyšuje sebevědomí
Objímání posiluje schopnost dávat a přijímat lásku, a tím zvyšuje sebeúctu a pocit kompetence.

Objímání uvolňuje oxytocin
Oxytocin je známý jako hormon lásky, protože je spojen se základními prvky vztahů jako je oddanost, citové pouto a důvěra. Při objímání se oxytocin uvolňuje přirozeně.

Objímání zmírňuje bolest
Dr. Fahad Basheer, autor knihy The Science of Emotions, říká, že objímání může pomoci snížit bolest - fyzickou i psychickou.

Objetí vám může pomoci cítit se při mluvení na veřejnosti sebejistě
The Journal of Behavioral Medicine provedl studii, která dospěla k závěru, že 20sekundové objetí partnera před veřejným projevem může snížit srdeční frekvenci, což vede k většímu klidu.

Objímání zlepšuje sportovní výkon
Článek v The New York Times citoval studii, která zjistila, že pokud jde o týmové sporty, dobré týmy se navzájem přátelsky dotýkaly častěji než týmy neúspěšné.

Objetí pomáhá v boji proti pocitu izolace
V současné době jsme díky technologiím všichni propojenější než kdykoli předtím - bohužel však ne fyzicky. Objetí dokáže zmírnit pocit opuštění a izolace.


=""

Kontakt a dotyk jsou základní lidské komunikační prostředky. Ať už hovoříme o vztahu rodič-dítě, mezi přáteli či partnery. Způsobem kontaktu vyjadřujeme důvěru, spojení a blízkost. S menšími přestávkami lidé po celém světě už rok praktikují tzv. sociální distancování.

Podle mnoha psychologů nás nedostatek fyzického kontaktu ovlivňuje víc, než si uvědomujeme.

Pozitivní dotek ovlivňuje více věcí
Pozitivní dotek aktivuje v našem organismu nervy, které ovlivňují imunitní systém, regulují trávení a pomáhají dobrému spánku.

Dotek a sociální podpora může snížit riziko onemocnění
V roce 2014 provedli vědci z  Carnegie Mellon University studii, zda dotek a sociální podpora může snížit náchylnost lidí k virovému onemocnění. Studie se zúčastnilo 404 lidí. Vyplynulo z ní, že lidé, kteří mají větší sociální podporu, mají menší riziko onemocnění.

Co ale dělat v době, kdy není bezpečné ani zodpovědné dotýkat se lidí, se kterými přímo nežijeme?

  • Objímejte a pohlaďte častěji své děti, svého partnera.
  • Máte domácího mazlíčka? Mazlete se s ním častěji!
  • Nemáte domácího mazlíčka? Půjčte si pejska od sousedů nebo pomozte starším sousedům s venčením. A než ho vrátíte, pořádně se s ním pomazlete.
  • A co když žijete sami? Volejte si častěji s přáteli, mějte se rádi, zachumlejte se do měkoučké deky nebo svetru, odpočívejte a dopřejte svému tělu laskavou péči a hýčkání.
=""

Usmívejte se
Když máme radost, smějeme se. Pokud se začnete usmívat, vaše tělo vyplaví endorfiny, které vás zpětně odmění radostí. A naopak: už vám někdy svěšená ramena a zamračené čelo zvedly náladu?

Zaměřte se v komunikaci na věci, které fungují
Zaměřte se na věci, co se povedly, a na ty, které vám nebo vašim blízkým pomohly zvládnout dřívější krize. Hledejte nové způsoby, jak můžete se svými blízkými komunikovat. Kdy naposledy jste poslali někomu pohled nebo krátké video, které ukazuje, jaké humorné situace nám přináší např. práce z domova (šéf na telefonu, oběd na sporáku, děti nutně něco potřebují…).

Pěstujte humor a zvědavost
Humor, zvědavost a tvořivost přispívají k dobré duševní i tělesné pohodě. Pečujte o ně vědomě! Zazpívejte si třeba doma karaoke :-)

Zapojte děti do rozhodování
Umožněte dětem mít nad situací alespoň částečnou kontrolu - nepříjemná rozhodnutí pro ně dělejte předvídatelná, dejte jim čas se se situací vyrovnat. Dávejte jim možnost volby v oblastech, kde je to možné. (Např.: Na co bys měl chuť dneska k večeři? Napíšeš si úkol teď nebo po večeři?) Snížíte tak jejich úzkost.

Mluvme spolu s dětmi z očí do očí - hovor bez kontaktu zvyšuje frustraci a podráždění.

Postoj k bezvýchodnosti situace zásadně mění hodnota prožitku v momentě, kdy uděláme něco pro druhé. I v této době lze dělat spoustu věcí - drobností, které stojí za to následovat. Inspirujte se tím, co se děje kolem vás, co dělají lidé pro druhé, pro svou komunitu.


=""

zMůžeme víc

Víte vy sami o něčem, co dělá radost vám a vašemu okolí? Podělte se o tom s ostatními! Vaše tipy pomohou zase někomu dalšímu. Napište nám buď na info@zmuzesvic.cz nebo použijte formulář níže. Vaše tipy zde uveřejníme. Děkujeme!


Pošlete nám, co zMůžete!
=""
Pořádáme pondělní výstavy pro děti a rodiče z našeho města. Opaváci a okolní mohou v pondělky nosit obrázky na téma: Já po roce distanční výuky. Vnímáme, že tvorba na téma jak se mi teď daří může mít pro děti terapeutický účinek. Zároveň mají děti konečně místo, kde se mohou vyjádřit a někdo jim naslouchá. Obrázky po ukončení výstavy sundáme a posíláme dál do Poslanecké sněmovny. Výstavy se uskutečnily v Opavě a Karlových Varech 22.3. V Opavě pokračujeme 29.3.

=""
My jsme na jaře jako širší rodina psali rodinný příběh. Já jsem 'vykopla' první větu a poslala ji mailem do první spřízněné rodiny. Tam připojili 4 věty či souvětí (jsou 4) a poslali další rodině... Celkem bylo zapojeno 6 rodin/domácností s celkovým počtem 15 'autorů' a proběhlo asi 10 kol. Vznikl docela čtivý příběh a hlavně bylo zajímavé sledovat, kam kdo děj posouvá. V létě pak děti nakreslily ilustrace a obálku a příběh jsme 'vydali knižně'. Dagmar Hartmannová

=""
Projekt, kde dobrovolníci posílají seniorům do domovů pro seniory pohledy. Více info na www.usmevdoschranky.cz

Inspirujte se více
=""

Infografiky ke stažení

tisková
zpráva

objímejte
své blízké

zvyšte svoji
odolnost

ohraničte
krizi rituály

kontaktujte lidi
kolem sebe

dobře
komunikujte

=""

Kontaktujte nás

Český institut biosyntézy, z. ú.
info@biosynteza.cz
www.biosynteza.cz

#zmuzesvic